неділю, 12 червня 2016 р.

Використання ІКТ у вивченні іноземної мови

З досвіду роботи
вчителя англійської мови
Рудківської СЗШ І-ІІІ ступенів
Самбірського району
Львівської області
Білинської- Слотило О.В.
         Інформатизація суспільства – це глобальний соціальний процес, особливість якого полягає в тому, що домінуючим видом діяльності в сфері суспільного виробництва є збір, нагромадження, продукування, обробка, збереження, передача і використання інформації
 Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальній ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету. Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час. Адже вчителю у його прагненні зацікавити, сконцентрувати увагу учнів на вивчення свого предмету доводиться конкурувати з чудово організованим світом мас-медіа.
Тому саме вчитель має виховувати бажання застосовувати улюблену іграшку для здійснення навчання.
   Саме  такі вимоги торкнулися і навчання англійської мови в школі. Зокрема стали інтенсивно впроваджуватися в навчальний процес нові інформаційні технології, такі як використання Інтернет-ресурсів, навчаючі комп’ютерні програми і т.п.
      У вивченні іноземної мови   специфіка комп'ютера  як засоба навчання допомагає вчителю з такими його характеристиками як комплексність, універсальність, інтерактивність. Інтерактивне навчання на основі мультимедійних програм дозволяє більш повно реалізувати цілий комплекс методичних, дидактичних, педагогічних і психологічних принципів, робить процес навчання цікавішим і більш творчим. Можливості враховувати рівні мовної підготовки учнів є основою для реалізації принципів індивідуальності та диференційованого підходу у навчанні. При цьому дотримується принцип доступності і враховується індивідуальний темп роботи кожного учня. На уроках  англійської мови вчитель  найчастіше використовує:
- електронні підручники і посібники, що демонструються за допомогою комп'ютера і мультимедійного проектора;
- інтерактивні дошки;
- електронні енциклопедії і довідники;
- освітні ресурси Інтернету;
- науково-дослідні роботи і проекти;
- матеріали для дистанційного навчання, дистанційне навчання. 
 Електронні підручники і посібники, що демонструються   за допомогою комп'ютера та  мультимедійного проектора.
У навчальній діяльності  наявні  два види  таких посібників: готові (на дисках, в системі Інтернет) і ті, що  готую  самостійно  для  конкретного уроку.:електронні словники, динамічні таблиці ,проектні роботи, тестові завдання, опорні схеми лексичного та граматичного характеру,віртуальні екскурсії Стало все більше готових електронних підручників і посібників для вивчення іноземної мови. Безперечними перевагами таких підручників, з одного боку, є їх мобільність,   доступність зв'язку з комп'ютерними   мережами,  адекватність  рівню розвитку сучасних  наукових знань.  З іншого боку, створення електронних підручників сприяє рішенню і такої проблеми, як постійне оновлення  інформаційного  матеріалу. У  них  містититься велика кількість вправ і прикладів, детально ілюструються в динаміці різні види інформації            
      Враховуючи вікові або психологічні особливості конкретного класу, найчастіше   підбираю і складаю наочний матеріал. Важливою  складовою  підготовки  матеріалу і  подальшого  використання  комп'ютера  або  проектора  є  програма Power Point, яка дозволяє зробити урок яскравішим на різних етапах і допомагає  пробудити інтерес школяра до англійської мови. Завдяки  даній програмі можна використовувати різні інформаційні об'єкти: зображення (слайди), звукові та відеофрагменти Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії.  ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації.
                                    
Традиційне вивчення теми , або розділу закінчується повторенням, закріпленням і узагальненням. Всі ці елементи  об'єдную та пропоную учням створити мультимедійний проект. Так учні 5 класу створили ряд проектів: «My working day», «Appearance», «We are all of many colors» ,«Healthy stile of life»                                    Значну увагу намагаюсь приділяти  творчій  роботі, що втілюється у підготовці та реалізації проектів .  Тим самим  створюю  сприєтливе середовище для розвитку творчого потенціалу учнів  Проектна   діяльність  підвищує   мотивацію  до  вивчення  іноземної мови,  сприяє  набуттю  досвіду  виступу  перед аудиторією і, як результат, підвищує самооцінку учнів. Проектна діяльність сприяє  ,  розвиває міжпредметні зв'язки, формує комунікативну і інформаційну компетенції і підвищує ефективність навчання. Так учні 10 класу готували проекти: «Сhoose the carreer», «Family Relationship» та інші.
   Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
Цікаві види роботи  пропоную учням щодо створення міні-пректів для прідтримкм монологічного мовлення. Наприклад,створити слайди для підтримки монологу з відповідної теми.
         Часто на уроках   використовую  інтерактивну дошку
Інтерактивна дошка  - це пристрій, що дозволяє вчителеві об'єднати два різні інструменти: екран для відображення інформації і звичайну маркерну дошку.  Це дозволяє показувати слайди, відео, робити позначки, малювати, креслити різні схеми, як на звичайній дошці, в реальному часі наносити на проектоване зображення позначки, вносити будь-які зміни і зберігати їх вигляді комп'ютерних файлів для подальшої роботи. Доцільність використання можливостей дошки  у писемному мовленні дуже значна
 Створення  електронних  словників сприяє пошуку інформації і демонстрації мовних закономірностей, що і дає можливість засвоїти навчальний матеріал.набагато краще і швидше.
  Також використовую готові електронні словники ,де звукові засоби   відтворюють  вимовуОкрім того, можливість використання практично будь-якого словника через інтернет економить час і сили, спррияє творчій роботі учня на уроці.
 Так словник  «Lingvo» з найбільшою і сучасною електронною базою. Він дозволяє надати довідково-інформаційну підтримку, оскільки це автоматизований довідник і з граматики, в якому діє система виявлення граматичних помилок на морфологічному рівні, дозволяє працювати над лексикою учнів – підбір синонімів і антонімів, допомагає при перекладі. У словнику можна знайти приклади використання слів, форми слів, визначення.сп
 Можливості використання Інтернет - ресурсів безмежні. Глобальна мережа Інтернет створює сприятливі умови для здобуття будь-якої необхідної учням та вчителям інформації, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі: новини, країнознавчий матеріал, зарубіжну літературу, тощо. На уроках іноземної  мови  учні  мають змогу побувати в  навчальному інтернет-середовищі Інтернет дозволяє  вирішити   цілий ряд  дидактичних  завдань:  сформувати навики й уміння читання, використовуючи матеріали глобальної мережі (автентичні тексти); удосконалювати уміння письмової мови школярів,  використовуючи  сайти  соціальних мереж англомовних країн або просто електронну пошту; поповнювати словниковий запас учнів; формувати у школярів стійку мотивацію до  вивчення  англійської мови, розвивати навички аудіювання й допомагати у вивченні граматики.
І найголовніше те, що Інтернет дозволяє продемонструвати учнями практичне вживання іноземної мови. З метою полегшення навчальної комунікації створила власний блог , на сторінках якого поміщені матеріали для учнів,також  здійснюю листування з учнями через електронну пошту ,де вони присилають свої проекти,.листи, чи просто творчі завдання.
Інтернет - це великий вирівнювач можливостей в галузі освіти, оскільки він усуває географічні бар'єри та економить час. Слід зазначити, що Інтернет на сучасному етапі забезпечує активне спілкування з носіями мови.
Прикладами засобів, що надають можливість синхронного спілкування за допомогою чату і голосового зв'язку є SkypеКористувачі мають можливість встановити миттєвий  голосовий  зв'язок  з абонентом, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі за наявності у нього даних програм (або подзвонити на звичайний стаціонарний телефон), або спілкуватися за допомогою письмового чату. Існує також можливість підключення і використання веб-камери. Можна створити свій список друзів і запрошувати їх в чат один-на-один або організувати конференцію, так званий груповий чат.
Такі чати, при використанні їх в педагогічних цілях, відкривають нові можливості у викладанні іноземної мови. Використовуючи чат і голосовий зв'язок, можна:
•·проводити уроки-проекти з учнями  інших країн;
•·обговорювати теми з|| гостем-представником іншої країни, що є компетентним| в тій або іншій галузі наукового знання;
•·пропонувати кардинально нові, нестандартні завдання. Наприклад, для установки першого мовного контакту учня  і носія мови, задавши параметри шуканого співбесідника запропонувати: «Використовуючи програму, знайдіть співбесідника в країні. Дізнайтеся його ім'я, інтереси, и т.п., розкажіть про себе і так далі»
•·функція архівації тексту чату дозволяє після закінчення спілкування аналізувати чатлог (Chatlog) з погляду граматики, лексики, пунктуації, стилістики, мовних помилок і тому
Можна  виділити  кілька видів педагогічного чату:
•· чат на вільну тему (free topic chat); основне завдання - це практика говоріння, аудіювання і письма мовою, що вивчається;
•· чат, спрямований на вирішення певної  навчальної цілі (collaborative task-oriented chat);
•· чат-семінар або чат-презентація (academic seminar or presentation chat)
•·чат, спрямований на відпрацювання якогось певного матеріалу або дії (practice chat); наприклад, чат-інтерв'ю;
•· оцінний чат (evaluation chat), спрямований на контроль і оцінку ступеня засвоєння того або іншого матеріалу
Інтеграція Skype і Yahoo Messenger в  процес напвчання  дозволяє ефективніше вирішувати цілий ряд дидактичних завдань на уроці:
Сучасність пред’являє усе більш високі вимоги до навчання практичному володінню іноземною мовою в повсякденному спілкуванні і професійній сфері. Обсяги інформації ростуть і часто рутинні способи її передачі, збереження й обробки є неефективними. Використання інформаційних технологій розкриває величезні можливості комп’ютера як засобу навчання. Комп’ютерні навчальні програми мають багато переваг перед традиційними методами навчання. Вони дозволяють тренувати різні види мовної діяльності і сполучити їх у різних комбінаціях, допомагають усвідомити мовні явища, сформувати лінгвістичні здібності, створювати комунікативні ситуації, автоматизувати мовні і мовні дії, а також забезпечують можливість обліку ведучої репрезентативної системи, реалізацію індивідуального підходу й інтенсифікацію самостійної роботи учня. 

 Список використаної та рекомендованої літератури

1. Азимов Є. Г. «Матеріали Інтернету на уроках англійської мови» //Іноземні мови в школі .- 2001.- №1.- С 25-27
2. Алтуфьєва А. А.. Деякі основні проблеми створення загальної мови спілкування в системі Інтернет. Електронний ресурс. Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/altufjeva.html Назва з екрану.
3. Вільямс Р., Маклі К., «Комп’ютер  у школі».-К.:Вища школа, 2005.-267с.
4. Владимирова Л. П. Нові інформаційні технології в навчанні іноземним мовам. Електронний ресурс. Режим доступу http://virtlab.ioso.ru/method.htm#
5. Гаврилов Б. В.. Плюси і мінуси комп’ютеризованого навчання іноземним мовам. Електронний ресурс. Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/gavrilov.html Назва з екрану.
6. Еремин Ю. В., Методичні аспекти використання комп’ютерної техніки в навчанні іноземній мові. Електронний ресурс. Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/eremin.html Назва з екрану.
7. Зимова І. А., «Психологічні аспекти навчання говорінню іноземною мовою». - М.:Освіта, 1978.-245с.
8. Ільїн Е.Л., Курдюкова Н.А. «Спрямованість на оцінку» //Іноземні мови в школі .- 2006.- №7.- С 15-17
9. Ільїн Є. Л., Курдюкова Н.А. «Спрямованість на одержання знань» //Іноземні мови в школі .- 2008.- №3.- С 22-23
10. Калашник Д. М.. Мультимедійні довідкові комплекти в підготовці перекладача. Електронний ресурс. Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/kalashnik.html Назва з екрану.
11. Карамишева І. В.. Інтернет як засіб навчання іншомовної письмової мови. Електронний ресурс. Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/karamysheva.html Назва з екрану.
12. Каспин І. В., Сегаль М. М.. Нові технології в навчанні іноземним мовам. Електронний ресурс. Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/kaspinandsegal.html Назва з екрану.







Немає коментарів:

Дописати коментар